/HUB ‘Grip op toerisme’ project is halverwege: update
19 mei 2021

Is het mogelijk om op basis van big-data te kunnen voorspellen waar en wanneer het druk kan worden in Fryslân? Die vraag staat centraal in de /Hub ‘Grip op toerisme: bezoekersstromen voorspellen’, onderdeel van het DataFryslân-programma Toerisme & Recreatie 2021-2022. Projectleider Jasper Heslinga geeft een update.

Toerisme en recreatie zijn van groot belang voor Fryslân als bestemming voor bezoekers. Bezoekers zijn welkom, maar te veel bezoekers kunnen leiden tot drukte en zelfs overlast voor zowel de gemeenschap als het landschap. Het is dus nuttig om te kunnen sturen op de bezoekersstroom – en daarvoor is het nodig dat je weet wat je te wachten staat. Dat is niet alleen belangrijk voor inwoners van Fryslân, maar zeker ook voor beleidsmakers, ondernemers en andere belanghebbenden. Daarom is DataFryslan een project begonnen met als doel te onderzoeken of er een voorspelmodel kan worden ontwikkeld dat inzicht geeft in toerismedrukte (en dus in verwachte bezoekersstromen). Dat project is iets meer dan halverwege.

Projectleider Jasper Heslinga: “De afgelopen weken hebben onze data scientists Janneke Arntzen en Oswald Dijkstra een eerste versie van een voorspelmodel ontwikkeld, met gebruik van data die afkomstig is van AirBnB. Dat experiment heeft laten zien dat onderzoek op basis van tijdreeksen niet goed genoeg werkt, maar dat regressiemodellen betere resultaten opleveren. We hebben ook ontdekt dat een model niet altijd complex en ingewikkeld hoeft te zijn om voorspellingen te kunnen doen en we hebben gezien dat dat er veel potentie in voorspelmodellen zit, maar echt nog uitgebreider moeten testen op het gebruik van andere data en onderzoeken of het combineren met andere methoden nodig is. Daar gaan we de resterende looptijd van deze /HUB verder mee pionieren. Maar ik durf wel te zeggen dat we een geslaagde eerste ‘proof of concept’ hebben neergezet.”

Heslinga is meer dan tevreden over de voortgang van de /Hub en vooral van de mooie kennisuitwisseling die het project met zich meebrengt: “De tijd is voorbijgevlogen, maar ik vind het erg mooi om te zien hoe enthousiast onze data scientists van dit project worden, welke mooie resultaten we al hebben geboekt en hoe hulp van buiten – van bijvoorbeeld de Gemeente Amsterdam – ons ook weer verder kan helpen. Voorspellen is lastig, dus ervaringen uitwisselen met andere initiatieven elders is heel zinvol gebleken. Uiteindelijk willen we met dit project een dashboard creëren waarmee we kunnen berekenen waar en wanneer het druk zou kunnen worden in Fryslân, zodat ondernemers, beleidsmakers, bestuurders, DMO’s (Destination Marketing Organization, red.) en bewoners hier op kunnen anticiperen. Dat gaan we natuurlijk in Fryslân meer en meer onder de aandacht brengen, want zeker in onze provincie is dit een hot item. Ik weet dat het allemaal nu nog vrij technisch klinkt, maar geloof me, het wordt zeker de moeite waard!”