De meeste reizen beginnen online; veel reizigers zullen Google gebruiken om een eerste indruk te krijgen van de bestemming die ze in gedachten hebben. Een handig instrument om inzicht te krijgen in waarnaar wordt gezocht is Google Trends, een dienst van de zoekmachine die laat zien welke zoekwoorden Google-gebruikers gebruiken. Niet alleen kun je via die zoektermen inzicht krijgen in het zoekgedrag van mensen, maar ook in de manier waarop in de loop der tijd bepaalde zoektermen, of combinaties daarvan, meer of minder worden gebruikt. In het dashboard Toere troch Fryslân hebben we op basis van die informatie een aantal grafieken gegenereerd als voorbeeld van de informatie over Fryslân waarnaar veel wordt gezocht. 

Als het bijvoorbeeld gaat om vakantieverblijven, valt aan de hand van Google Trends te achterhalen dat er het meest wordt gezocht naar hotels en campings in Fryslân; er wordt daarentegen weinig gezocht naar hostels of chalets in de provincie. Ook blijkt dat de Friezen zelf meer zoeken naar campings in hun eigen provincie dan naar hotels, terwijl die trend bij de inwoners van de overige Nederlandse provincies juist andersom is – die zoeken dus meer naar Friese hotels.  

Kijken we naar het type activiteit waarnaar wordt gezocht, dan valt onder meer op hoezeer mensen tijdens de in maart ingestelde lockdown van vorig jaar van alle binnenactiviteiten kennelijk een lekker hapje eten in een restaurant het meest hebben gemist; na een forse (en logische, want door de lockdown veroorzaakte) dip in zoeken naar restaurants in het voorjaar van 2020 werden er in de zomermaanden juist meer zoekopdrachten naar restaurants gedaan dan in de jaren daarvoor. De interesse in museumbezoek daarentegen daalde juist tot onder het gebruikelijke niveau. 

In het dashboard valt ook te zien op welke culturele activiteiten en natuurgebieden in Fryslân er wordt gezocht. Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat van de vier voor het dashboard gekozen zoektermen het overgrote deel van de Nederlandse zoekers de meeste interesse heeft in het Fries Museum in Leeuwarden, terwijl de Friezen zelf voor een portie cultuur meer interesse tonen in Stadsschouwburg De Harmonie de provinciehoofdstad.  

Het is natuurlijk niet alleen nuttig om te weten naar welke informatie mensen online zoeken over Fryslân, het is ook handig om te weten wie die zoekers dan zijn. Daarvoor hebben de data scientists van DataFryslân zich gericht op data die afkomstig is van de website van Frieslandpromotor Merk Fryslân (www.visitfriesland.nl), waar veel zoekers vaak terechtkomen. Die data, gebaseerd op mensen die hebben ingelogd via een Google-account, laten bijvoorbeeld zien dat bij Merk Fryslân veel meer vrouwen dan mannen op zoek gaan naar informatie over de provincie, terwijl onder de informatiezoekers de leeftijdsgroep van 45-54 jaar binnen beide geslachten het sterkst vertegenwoordigd is. Van de Nederlandse zoekers komt het merendeel uit Fryslân zelf, op de voet gevolgd door inwoners van Noord-Holland. In het nabije buitenland zijn het van de onderzochte landen vooral de Duitsers die meer over Fryslân willen weten, gevolgd door inwoners van België. In beide buurlanden zoekt men vooral algemene informatie over reizen naar en verblijven in Fryslân.  

Bekijk zelf in het dasboard meer voorbeelden van wat zoekers zoeken en wie er zoeken. 

SIMMERRIGE 2021

Fryslân trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Waar komen die bezoekers vandaan? Waarom kiezen ze juist Fryslân als bestemming, wat doen ze er en waar doen ze dat? Om zulke vragen te kunnen beantwoorden hebben de data scientists van DataFryslân het dashboard Toere Troch Fryslân ontwikkeld. Doel van dit dashboard is om te zijner tijd de gehele ‘klantreis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te kunnen brengen.