/SIMMERRIGE DEEL 6 – Hoe brengen bezoekers Fryslân onder woorden?

25 augustus 2021

Wie wil weten wie er op bezoek komt, wil meestal ook weten hoe dat bezoek wordt ervaren. Hoe nuttig is het dus dat social media het mogelijk maken overal een oordeel over te vellen. De data scientists van DataFryslân hebben daar dankbaar gebruik gemaakt door uit de periode 2007-2020 beoordelingen van bezoekers aan Fryslân over hun verblijf te verzamelen van vier belangrijke bronnen: Airbnb, Booking.com, Tripadvisor en Zoover. Dus: wat vindt men van Fryslân? 

Er valt natuurlijk op verschillende manieren te kijken naar het oordeel van bezoekers aan Fryslân. Één manier is het zoeken naar overeenkomsten in de woorden die men gebruikt om het verblijf in Fryslân te omschrijven. Voor heel Fryslân blijkt dat vooral ‘vriendelijk(heid)’ een sleutelwoord is: in de top 5 van meest gebruikte woorden en frasen komt het woord ‘vriendelijk’ driemaal voor: bezoekers vinden de Friezen (bediening, hotelpersoneel of dienstverleners bij accommodatie) met wie ze te maken hebben dus vooral aardig. De Friese keuken blijkt ook prima te bevallen, want ‘heerlijk gegeten’ staat op de derde plaats in de ranglijst. Maar het allerfijnst vinden de mensen die hun beoordeling op de verschillende onderzochte sites hebben achtergelaten iets anders: het comfort van hun verblijfplaats. De term ‘alle gemakken’ is verreweg de meest gebruikte in alle onderzochte beoordelingen.  

De beoordelende bezoekers delen dus vooral dat ze de vriendelijkheid van de mensen die ze tijdens hun bezoek zijn tegengekomen waarderen, dat ze heerlijk hebben gegeten en dat het hun niet aan comfort ontbrak, maar over de omgeving waarin ze verbleven zelf hebben ze iets minder te vertellen: pas op de 13e plek in de ranglijst komt de term ‘mooie omgeving’ voor, daarna volgt ‘fijne plek’ op de 14e plaats. Kort en goed wordt uit de analyse duidelijk dat bezoekers aan Fryslân die de moeite nemen een beoordeling over hun ervaringen te schrijven relatief zelden negatieve zaken te melden hebben. Zien we termen als ‘heerlijk verblijf’, ‘heerlijke locatie’ of ‘heerlijk gegeten’, ‘aanrader’ of ‘rustig verblijf’ en ‘rustige plek’ vaak terugkeren in de top 20, voor negatieve termen moeten we een heel eind naar beneden scrollen en dan nog zitten daar zaken tussen die niet meteen tot paniek hoeven te leiden. Die trend lijkt te gelden voor alle gemeenten in Fryslân; de belangrijkste verschillen in beoordelingen zitten bij onderlinge vergelijkingen in details. De ene plek wordt meer geroemd om zijn nabijheid bij het strand (Schiermonnikoog), de andere vanwege zijn versgebakken brood (Dantumadiel). Daarbij moet overigens worden meegenomen dat natuurlijk niet elke gemeente of locatie evenveel beoordelingen krijgt.  

Al kan de analyse van beoordelingen op relevante sites nog verder worden verbeterd, het is nuttig dit instrument in te zetten. Het maakt het niet alleen mogelijk te achterhalen in hoeverre bezoekers positief of negatief zijn over hun bezoek aan Fryslân, maar hun beoordeling is des te waardevoller omdat die spontaan is geplaatst, zonder dat er een vragenlijst hoefde te worden ingevuld van de een of andere belanghebbende. Dat maakt zulke beoordelingen waardevol voor de Friese toerisme- en recreatiesector, die zo te weten kunnen komen wat er goed gaat, wat er beter kan en wat misschien in de toekomst van groter belang gaat worden – interessant is bijvoorbeeld dat in beoordelingen van de eerste jaren uit de onderzoeksperiode de schoonheid van de omgeving het meest positief werd beoordeeld, terwijl de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld de vriendelijkheid van het personeel en lekker eten het meeste voorkomen – men lijkt dus andere zaken belangrijk te zijn gaan vinden bij een vakantieverblijf in Fryslân.  

Maar onderzoek dat ook vooral zelf: in het Dashboard Toere troch Fryslan zie je standaard de stand voor heel Fryslân, maar door verder in te zoomen kun je zien hoe er over specifieke gemeenten, type activiteit of accommodaties wordt geschreven. Je kunt zelfs filteren op beoordelingsniveau (1-5 sterren) en de tijdsperiode waarin de reviews zijn geschreven. 

SIMMERRIGE 2021

Fryslân trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Waar komen die bezoekers vandaan? Waarom kiezen ze juist Fryslân als bestemming, wat doen ze er en waar doen ze dat? Om zulke vragen te kunnen beantwoorden hebben de data scientists van DataFryslân het dashboard Toere Troch Fryslân ontwikkeld. Doel van dit dashboard is om te zijner tijd de gehele ‘klantreis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te kunnen brengen.

Zie ook

 

/Hub Wegen naar welvaart zoomt in op de zorg

/Hub Wegen naar welvaart zoomt in op de zorg

De zorg in Fryslân kan vooralsnog uit de voeten met het opvangen van de uitstroom van zorgmedewerkers. Maar voor het opvangen van de groeiende zorgvraag is de instroom van gekwalificeerd personeel op langere termijn te klein. Dat is een van de kernconclusies van het...

Lees meer
DataFryslân in 2022 verder als coöperatie

DataFryslân in 2022 verder als coöperatie

DataFryslân groeit. Wat begon als samenwerkingsverband van zeven organisaties die zich ten doel stelden om datagedreven werken in Fryslân te versterken, wordt een coöperatie met groeiambities. Daarin gaan Friese overheden, kennisinstellingen en private partijen...

Lees meer
Een van onze data-events gemist?

Een van onze data-events gemist?

Het YouTubekanaal van DataFryslân is helemaal up-to-date gebracht. Dat biedt een mooie gelegenheid om je geheugen nog even op te frissen of om kennis te maken met de vele uiteenlopende data-events van het afgelopen jaar. Op het YouTubekanaal van DataFryslân zijn nu de...

Lees meer
/LAB Leefbaarheid: hoe vertaal je gevoel in data?

/LAB Leefbaarheid: hoe vertaal je gevoel in data?

Het DataFryslân-/LAB ‘De vele gezichten van woongenot’, waarvan de startsessie op 26 oktober werd gehouden, zoomde in op de vraag hoe data kunnen helpen de leefbaarheid in wijken in kaart te brengen. Een hot item voor /LAB-deelnemer Harm Booij, regisseur Data &...

Lees meer
/LAB: De vele gezichten van woongenot

/LAB: De vele gezichten van woongenot

Welke factoren bepalen de leefbaarheid in een wijk? En hoe destilleer je uit de overvloed aan data die daarmee te maken hebben de informatie die nodig is om op te kunnen sturen? ‘Leefbaarheid is de mate waarin de omgeving aansluit bij de eisen en wensen die er door de...

Lees meer