/SIMMERRIGE DEEL 6 – Hoe brengen bezoekers Fryslân onder woorden?

25 augustus 2021

Wie wil weten wie er op bezoek komt, wil meestal ook weten hoe dat bezoek wordt ervaren. Hoe nuttig is het dus dat social media het mogelijk maken overal een oordeel over te vellen. De data scientists van DataFryslân hebben daar dankbaar gebruik gemaakt door uit de periode 2007-2020 beoordelingen van bezoekers aan Fryslân over hun verblijf te verzamelen van vier belangrijke bronnen: Airbnb, Booking.com, Tripadvisor en Zoover. Dus: wat vindt men van Fryslân? 

Er valt natuurlijk op verschillende manieren te kijken naar het oordeel van bezoekers aan Fryslân. Één manier is het zoeken naar overeenkomsten in de woorden die men gebruikt om het verblijf in Fryslân te omschrijven. Voor heel Fryslân blijkt dat vooral ‘vriendelijk(heid)’ een sleutelwoord is: in de top 5 van meest gebruikte woorden en frasen komt het woord ‘vriendelijk’ driemaal voor: bezoekers vinden de Friezen (bediening, hotelpersoneel of dienstverleners bij accommodatie) met wie ze te maken hebben dus vooral aardig. De Friese keuken blijkt ook prima te bevallen, want ‘heerlijk gegeten’ staat op de derde plaats in de ranglijst. Maar het allerfijnst vinden de mensen die hun beoordeling op de verschillende onderzochte sites hebben achtergelaten iets anders: het comfort van hun verblijfplaats. De term ‘alle gemakken’ is verreweg de meest gebruikte in alle onderzochte beoordelingen.  

De beoordelende bezoekers delen dus vooral dat ze de vriendelijkheid van de mensen die ze tijdens hun bezoek zijn tegengekomen waarderen, dat ze heerlijk hebben gegeten en dat het hun niet aan comfort ontbrak, maar over de omgeving waarin ze verbleven zelf hebben ze iets minder te vertellen: pas op de 13e plek in de ranglijst komt de term ‘mooie omgeving’ voor, daarna volgt ‘fijne plek’ op de 14e plaats. Kort en goed wordt uit de analyse duidelijk dat bezoekers aan Fryslân die de moeite nemen een beoordeling over hun ervaringen te schrijven relatief zelden negatieve zaken te melden hebben. Zien we termen als ‘heerlijk verblijf’, ‘heerlijke locatie’ of ‘heerlijk gegeten’, ‘aanrader’ of ‘rustig verblijf’ en ‘rustige plek’ vaak terugkeren in de top 20, voor negatieve termen moeten we een heel eind naar beneden scrollen en dan nog zitten daar zaken tussen die niet meteen tot paniek hoeven te leiden. Die trend lijkt te gelden voor alle gemeenten in Fryslân; de belangrijkste verschillen in beoordelingen zitten bij onderlinge vergelijkingen in details. De ene plek wordt meer geroemd om zijn nabijheid bij het strand (Schiermonnikoog), de andere vanwege zijn versgebakken brood (Dantumadiel). Daarbij moet overigens worden meegenomen dat natuurlijk niet elke gemeente of locatie evenveel beoordelingen krijgt.  

Al kan de analyse van beoordelingen op relevante sites nog verder worden verbeterd, het is nuttig dit instrument in te zetten. Het maakt het niet alleen mogelijk te achterhalen in hoeverre bezoekers positief of negatief zijn over hun bezoek aan Fryslân, maar hun beoordeling is des te waardevoller omdat die spontaan is geplaatst, zonder dat er een vragenlijst hoefde te worden ingevuld van de een of andere belanghebbende. Dat maakt zulke beoordelingen waardevol voor de Friese toerisme- en recreatiesector, die zo te weten kunnen komen wat er goed gaat, wat er beter kan en wat misschien in de toekomst van groter belang gaat worden – interessant is bijvoorbeeld dat in beoordelingen van de eerste jaren uit de onderzoeksperiode de schoonheid van de omgeving het meest positief werd beoordeeld, terwijl de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld de vriendelijkheid van het personeel en lekker eten het meeste voorkomen – men lijkt dus andere zaken belangrijk te zijn gaan vinden bij een vakantieverblijf in Fryslân.  

Maar onderzoek dat ook vooral zelf: in het Dashboard Toere troch Fryslan zie je standaard de stand voor heel Fryslân, maar door verder in te zoomen kun je zien hoe er over specifieke gemeenten, type activiteit of accommodaties wordt geschreven. Je kunt zelfs filteren op beoordelingsniveau (1-5 sterren) en de tijdsperiode waarin de reviews zijn geschreven. 

SIMMERRIGE 2021

Fryslân trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Waar komen die bezoekers vandaan? Waarom kiezen ze juist Fryslân als bestemming, wat doen ze er en waar doen ze dat? Om zulke vragen te kunnen beantwoorden hebben de data scientists van DataFryslân het dashboard Toere Troch Fryslân ontwikkeld. Doel van dit dashboard is om te zijner tijd de gehele ‘klantreis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te kunnen brengen.

Zie ook

 

DataFryslân brengt Ferfiersearmoed in Fryslân in beeld

DataFryslân brengt Ferfiersearmoed in Fryslân in beeld

8,4 procent van de Friese huishoudens loopt een hoog risico op vervoersarmoede (ferfiersearmoed). Dat zijn 25.714 huishoudens die te maken hebben met een belemmering van hun maatschappelijke, economische of sociale activiteiten doordat zij niet of moeilijk bepaalde...

Lees meer
Ethiek is geen kwestie van lijstjes afvinken

Ethiek is geen kwestie van lijstjes afvinken

Kan het? Mag het? Is het wenselijk? Deze drie simpele vragen kunnen de grondslag vormen voor een ethisch databeleid. Maar is het genoeg? Tijdens het DataFryslân-/Sympodium ‘Data-Ethyk yn Fryslân’ op 13 oktober werden op filosofische en praktische wijze gekeken naar de...

Lees meer
DataFryslân opent Fryske Earmoedatlas

DataFryslân opent Fryske Earmoedatlas

DataFryslân heeft de Fryske Earmoedatlas gepresenteerd, de eerste permanente armoedemonitor voor de provincie Fryslân. In de online dashboards kunnen bestuurders, beleidsmakers, maar ook de Friese burgers zelf de resultaten zien van het grootste en meest...

Lees meer
DataFryslân vraagt om uw datavragen

DataFryslân vraagt om uw datavragen

Vanaf dit jaar kunnen alle Friese (maatschappelijke) organisaties die een datavraagstuk onderzocht willen hebben dat betrekking heeft op Fryslân een aanvraag indienen voor een data-onderzoek door DataFryslân. Uit de aanvragen wordt een selectie gemaakt van de thema’s...

Lees meer
Napraten: /PODIUM Data & Bioferskaat

Napraten: /PODIUM Data & Bioferskaat

Voor het /PODIUM Data & Bioferskaat hield Jarren Verbeek, specialist GIS & Remote sensing bij Cobra Groeninzicht, onlangs een presentatie over de manier waarop data kunnen helpen in kaart te brengen hoe stedelijk groen erbij staat en wat ervoor nodig is om...

Lees meer