/SIMMERRIGE DEEL 6 – Hoe brengen bezoekers Fryslân onder woorden?

25 augustus 2021

Wie wil weten wie er op bezoek komt, wil meestal ook weten hoe dat bezoek wordt ervaren. Hoe nuttig is het dus dat social media het mogelijk maken overal een oordeel over te vellen. De data scientists van DataFryslân hebben daar dankbaar gebruik gemaakt door uit de periode 2007-2020 beoordelingen van bezoekers aan Fryslân over hun verblijf te verzamelen van vier belangrijke bronnen: Airbnb, Booking.com, Tripadvisor en Zoover. Dus: wat vindt men van Fryslân? 

Er valt natuurlijk op verschillende manieren te kijken naar het oordeel van bezoekers aan Fryslân. Één manier is het zoeken naar overeenkomsten in de woorden die men gebruikt om het verblijf in Fryslân te omschrijven. Voor heel Fryslân blijkt dat vooral ‘vriendelijk(heid)’ een sleutelwoord is: in de top 5 van meest gebruikte woorden en frasen komt het woord ‘vriendelijk’ driemaal voor: bezoekers vinden de Friezen (bediening, hotelpersoneel of dienstverleners bij accommodatie) met wie ze te maken hebben dus vooral aardig. De Friese keuken blijkt ook prima te bevallen, want ‘heerlijk gegeten’ staat op de derde plaats in de ranglijst. Maar het allerfijnst vinden de mensen die hun beoordeling op de verschillende onderzochte sites hebben achtergelaten iets anders: het comfort van hun verblijfplaats. De term ‘alle gemakken’ is verreweg de meest gebruikte in alle onderzochte beoordelingen.  

De beoordelende bezoekers delen dus vooral dat ze de vriendelijkheid van de mensen die ze tijdens hun bezoek zijn tegengekomen waarderen, dat ze heerlijk hebben gegeten en dat het hun niet aan comfort ontbrak, maar over de omgeving waarin ze verbleven zelf hebben ze iets minder te vertellen: pas op de 13e plek in de ranglijst komt de term ‘mooie omgeving’ voor, daarna volgt ‘fijne plek’ op de 14e plaats. Kort en goed wordt uit de analyse duidelijk dat bezoekers aan Fryslân die de moeite nemen een beoordeling over hun ervaringen te schrijven relatief zelden negatieve zaken te melden hebben. Zien we termen als ‘heerlijk verblijf’, ‘heerlijke locatie’ of ‘heerlijk gegeten’, ‘aanrader’ of ‘rustig verblijf’ en ‘rustige plek’ vaak terugkeren in de top 20, voor negatieve termen moeten we een heel eind naar beneden scrollen en dan nog zitten daar zaken tussen die niet meteen tot paniek hoeven te leiden. Die trend lijkt te gelden voor alle gemeenten in Fryslân; de belangrijkste verschillen in beoordelingen zitten bij onderlinge vergelijkingen in details. De ene plek wordt meer geroemd om zijn nabijheid bij het strand (Schiermonnikoog), de andere vanwege zijn versgebakken brood (Dantumadiel). Daarbij moet overigens worden meegenomen dat natuurlijk niet elke gemeente of locatie evenveel beoordelingen krijgt.  

Al kan de analyse van beoordelingen op relevante sites nog verder worden verbeterd, het is nuttig dit instrument in te zetten. Het maakt het niet alleen mogelijk te achterhalen in hoeverre bezoekers positief of negatief zijn over hun bezoek aan Fryslân, maar hun beoordeling is des te waardevoller omdat die spontaan is geplaatst, zonder dat er een vragenlijst hoefde te worden ingevuld van de een of andere belanghebbende. Dat maakt zulke beoordelingen waardevol voor de Friese toerisme- en recreatiesector, die zo te weten kunnen komen wat er goed gaat, wat er beter kan en wat misschien in de toekomst van groter belang gaat worden – interessant is bijvoorbeeld dat in beoordelingen van de eerste jaren uit de onderzoeksperiode de schoonheid van de omgeving het meest positief werd beoordeeld, terwijl de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld de vriendelijkheid van het personeel en lekker eten het meeste voorkomen – men lijkt dus andere zaken belangrijk te zijn gaan vinden bij een vakantieverblijf in Fryslân.  

Maar onderzoek dat ook vooral zelf: in het Dashboard Toere troch Fryslan zie je standaard de stand voor heel Fryslân, maar door verder in te zoomen kun je zien hoe er over specifieke gemeenten, type activiteit of accommodaties wordt geschreven. Je kunt zelfs filteren op beoordelingsniveau (1-5 sterren) en de tijdsperiode waarin de reviews zijn geschreven. 

SIMMERRIGE 2021

Fryslân trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Waar komen die bezoekers vandaan? Waarom kiezen ze juist Fryslân als bestemming, wat doen ze er en waar doen ze dat? Om zulke vragen te kunnen beantwoorden hebben de data scientists van DataFryslân het dashboard Toere Troch Fryslân ontwikkeld. Doel van dit dashboard is om te zijner tijd de gehele ‘klantreis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te kunnen brengen.

Zie ook

 

/LAB Ouderenzorg: zorgprognoses door de wasstraat

/LAB Ouderenzorg: zorgprognoses door de wasstraat

Het /LAB ‘Hoe voorkom je dat de ouderenzorg veroudert?’ trapte op 7 september af met een ambitieus doel: het leggen van een fundament voor een volledig en betrouwbaar voorspelmodel dat op basis van de juiste data van alle betrokken partijen een helder beeld geeft van...

Lees meer
/LAB Arbeidsmarkt: geslaagde inventarisatie van prangende vragen

/LAB Arbeidsmarkt: geslaagde inventarisatie van prangende vragen

Met een laatste gezamenlijke sessie op 2 september is het /LAB ‘Morgen werkt het anders: de toekomst van de arbeidsmarkt’ afgesloten. Voorafgaand aan de eerste sessie op 6 juli zei projectleider Wouter Marchand over het doel van dit data-event: “We willen in dit /LAB...

Lees meer
/SIMMERRIGE DEEL 5 –  Fryslân op de foto

/SIMMERRIGE DEEL 5 – Fryslân op de foto

We hebben eerder in deze zomerserie gezien dat Friezen meestal op een andere manier genieten van hun provincie dan bezoekers van buiten. Logisch natuurlijk, want een oude wetmatigheid is dat mensen zich in hun eigen omgeving niet als toerist gedragen; de meeste...

Lees meer
/SIMMERRIGE DEEL 4 – Hoe houdt Fryslân zijn gasten bezig?

/SIMMERRIGE DEEL 4 – Hoe houdt Fryslân zijn gasten bezig?

Nadat we hebben gezien hoe en waar bezoekers van Fryslân informatie zoeken over de provincie en waar ze hun verblijf kunnen boeken, is het logische vervolg om te onderzoeken wat de bezoekers doen als ze eenmaal in Fryslân zijn gearriveerd. Daarvoor kijken we naar...

Lees meer