/SIMMERRIGE DEEL 4 – Hoe houdt Fryslân zijn gasten bezig?

11 augustus 2021

Nadat we hebben gezien hoe en waar bezoekers van Fryslân informatie zoeken over de provincie en waar ze hun verblijf kunnen boeken, is het logische vervolg om te onderzoeken wat de bezoekers doen als ze eenmaal in Fryslân zijn gearriveerd. Daarvoor kijken we naar bezoekpatronen.  

De hamvraag is natuurlijk: hoe breng je zulke bezoekersstromen in beeld, en waar haal je de benodigde data vandaan? Als bron hebben onze data scientists gekozen voor de website Tripadvisor, waar gebruikers recensies kunnen achterlaten van accommodaties, eetgelegenheden en activiteiten. Door recensies die over Fryslân gaan te verzamelen en te analyseren, ontstaat een beeld van de activiteiten die bezoekers van de provincie ondernemen. De cijfers die zijn gebruikt voor de analyse beslaan de periode 2010 – juni 2020 en zijn gebaseerd op meer dan 50 duizend recensies over restaurants, hotels en activiteiten in Friesland.  

Op basis van de recensies die bezoekers achterlaten is niet alleen te zien welke musea, restaurants of hotels ze bijvoorbeeld bezoeken, maar ook welke combinaties ze daarbij maken – en welke combinaties het populairst zijn. Zo kom je te weten welke bestemmingen leiden tot een bezoek aan andere. Een voorbeeld: bezoekers aan een hotel in de stad zullen vaak in de buurt van dat hotel een rondwandeling gaan maken om de stad te verkennen. Dan zullen ze ook snel in een restaurant in de buurt terechtkomen en een museum bezoeken. Die bestemmingen noemen we ‘toeristische knooppunten’. Tot de populairste knooppunten behoren het Fries Museum, restaurant De Walrus in Sneek, of Grand Café ’t Gerecht in Heerenveen.  

In het dashboard Toere toch Fryslân is zichtbaar gemaakt welke toeristische knooppunten in de provincie het populairst zijn en hoe belangrijk ze zijn als ‘doorgang’ naar andere bezoekerslocaties. De volgende stap is om de ‘toeristische netwerken’ in beeld te brengen, ofwel de relaties tussen verschillende locaties. Want uit de Tripadvisor-data valt op basis van hun eigen verhalen ook te achterhalen welke combinaties van activiteiten de gebruikers vaak kiezen, dus welke toeristische knooppunten het nauwst met elkaar verbonden zijn. Of in gewoon Nederlands: welke plekken het populairst zijn om in combinatie met elkaar te bezoeken. Een voorbeeld: mensen die na een bezoekje aan het Ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer een hapje willen eten, komen vaak terecht in Beach Club Lemmer. Althans, als het Friezen zijn. Bezoekers uit de rest van Nederland zullen eerder een pizza bestellen bij pizzeria La Gondola, een paar minuten verderop. Buitenlandse bezoekers bezoeken geen van beide restaurants, want die blijken ook zelden de weg naar het Woudagemaal te vinden.  

In het dashboard valt mooi te zien welke relaties er zijn tussen verschillende bestemmingen, welke toeristische knooppunten leiden tot een bezoek aan andere knooppunten: buitenlandse bezoekers die naar het Fries Museum in Leeuwarden gaan, zullen bijvoorbeeld meestal ook de Oldenhove, Blokhuispoort en De Princessehove aandoen. Zo valt voor elk type bezoeker (Friezen, inwoners van de rest van Nederland en buitenlandse bezoekers) een goed beeld te krijgen van de bestemmingen die ze in Fryslân kiezen en welke bestemmingen het vaakst met elkaar worden gecombineerd.  

Wie dieper wil graven, kan in het dasboardonderdeel ‘Naar Fryslân’ onderzoeken hoeveel toeristen er naar Fryslân komen voor een bezoek, waar ze precies vandaan komen en hoe ze reizen, gebaseerd op vervoerstromen die we hebben achterhaald door gebruik te maken van databronnen als telefoondata en vervoersdata. Zo ontstaat een goed beeld van wie wanneer welke plekken in de provincie Fryslân bezoekt. 

In ons dashboard kun je zelf de data bekijken en combineren en zo nagaan wat de mensen die Fryslân bezoeken zoal ondernemen. Kijk hier voor de bezoekpatronen, de herkomst van bezoekers vind je hier. 

SIMMERRIGE 2021

Fryslân trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Waar komen die bezoekers vandaan? Waarom kiezen ze juist Fryslân als bestemming, wat doen ze er en waar doen ze dat? Om zulke vragen te kunnen beantwoorden hebben de data scientists van DataFryslân het dashboard Toere Troch Fryslân ontwikkeld. Doel van dit dashboard is om te zijner tijd de gehele ‘klantreis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te kunnen brengen.

Zie ook

 

/PODIUM bioferskaat stuurt deelnemers het bos in

/PODIUM bioferskaat stuurt deelnemers het bos in

In het /PODIUM ‘Data & bioferskaat’, ons laatste data-event voor de zomerperiode, belichten we de rol die data kunnen spelen bij het in kaart brengen en beschermen van biodiversiteit. Niet alleen aan de hand van een presentatie, maar ook door de benen te strekken...

Lees meer
Napraten: /PODIUM Data & ferhalen fertelle

Napraten: /PODIUM Data & ferhalen fertelle

Data zijn onmisbaar voor het verkrijgen van inzichten. Mits je die data presenteert op de juiste manier – en aan de juiste doelgroep. Dat was de kernboodschap die journalist Michel Brandsma van het Dagblad van het Noorden zijn gehoor meegaf tijdens het /PODIUM Data...

Lees meer
DataFryslân update – data-events deze maand

DataFryslân update – data-events deze maand

Data gebruiken om een helder beeld van ontwikkelingen te krijgen en de verhalen die achter de informatie liggen. Dat zijn de thema’s van de data-events die DataFryslân in april organiseert. Daaronder de eerste twee /PODIUM-events van het jaar. April – september: /HUB:...

Lees meer
DataFryslân update – data-events deze maand

DataFryslân update – data-events deze maand

Met ingang van vandaag geven we je elke eerste week van de maand een update over de data-events je de komende weken van ons mag verwachten. Bovendien krijgen onze nieuwe data-events voortaan Friese titels, zoals het een Friese coöperatie betaamt. De eerste vind je...

Lees meer