Recht op energietoeslag?
Energiearmoede is een uitdaging die het welzijn van huishoudens aantast en blijvende gevolgen kan hebben voor onze samenleving. In 2022 heeft de overheid financiële compensatie geboden aan huishoudens met lage inkomens, de zogenoemde energietoeslag. De grootte van de toeslag is ongeveer €1.300. De inkomensgrens verschilde per gemeente. In dit dashboard hebben huishoudens recht op een energietoeslag als de minder verdienen dan 120% van het wettelijk sociaal minimum. Deze financiële ondersteuning is bedoeld om huishoudens te helpen die moeite hebben om hun energierekeningen te betalen. Of je nu een alleenstaande ouder bent, een senior met beperkte middelen, of een gezin met een laag inkomen, je hebt recht op deze toeslag als je aan het inkomenscriterium voldoet. Dit tabblad toont per inkomensgrens hoeveel huishoudens wel en niet recht hebben op de energietoeslag.
De vraag of huishoudens met lage inkomens ook daadwerkelijk recht hebben op de energietoeslag kan bekeken worden in het dashboard. Gegevens van de provincie Fryslân en per gemeente zijn beschikbaar. Naast de verschillende sociaal minimagrenzen worden gegevens getoond over twee andere armoedegrenzen. Deze grenzen gedefinieerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en betreffen het basisbehoeftenbudget en het niet-veel-maar-toereikend (nvmt) budget. Het uitgangspunt van de armoedemethodiek van het SCP is dat een huishouden in armoede leeft als het voor langere tijd niet de middelen heeft om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in de samenleving als minimaal noodzakelijk gelden. Het basisbehoeftenbudget omvat de minimale uitgaven van een zelfstandig huishouden aan onvermijdbare, basale zaken als voedsel, kleding en wonen. Het nvmt is iets ruimer. Dat budget houdt ook rekening met de minimale kosten van ontspanning en sociale participatie (lidmaatschap van een sportclub of een korte vakantie). De budgetgrootte verschilt per type huishouden. Zo is het budget voor een gezin met kinderen hoger dan voor een eenpersoonshuishouden. Hieronder volgen enkele bedragen per budget en sociaal minimumgrens. Het betreffen brutobedragen.
Het bedrag behorende het bijstandsniveau (sociaal minimum van <101%) in 2023 is €1.994 per maand (€23.928 per jaar) voor gehuwden of samenwonenden. Percentueel stijgt het brutobedrag per hoger sociaal minimumgrens.
Het basisbehoeftenbudget was in 2022 vastgesteld voor alleenstaanden op €16.043 per jaar en €1.337 per maand. Dit bedrag neemt toe naarmate met kinderen heeft al dan niet met een partner.
Het niet-veel-maar-toereikend budget was in 2023 €28.559 voor een paar met 1 kind. Dit is €2.380 per maand.

MEEDOEN? VRAAG OVER DE DATA OF AI?
Krijg rechtstreeks contact met programmamanager
Carlos De Matos Fernandes.
ZIE OOK
Demografy Fryslân 2050
Earste generaasje Fryske studinten
Fryske previnsje-oanpak
Duorsume bio-enerzjy
Takomstige Wenningfoarried
Wenje yn Fryslân
Wenjen en demintens
Ynsjoch yn kriminaliteit
Stikstof snuffelje
Posityf opgroeie yn ‘e buert
Libbensomjouwing
Fries venster thuiswonende ouderen
Fryske Earmoed Monitor 2020
Friese Toerisme Monitor ‘Toere Troch Fryslân’
Effecten TOGS-regeling toeristische sector
Toerisme Fryslân
Communities van Fryslân
Data-ecologie toerisme
Data-ecologie Sociaal
Doorverwijzing jeugdzorg Fryslân
Zorgpartijen in Fryslân
Gebruik voorzieningen sociaal domein
Organisaties in Fryslân
Wie hebben zorg nodig?
Welke zorg en ondersteuning zijn nodig?
Wie kunnen zorg en ondersteuning bieden?
Hoe dichtbij zijn voorzieningen voor ouderen?
Type húshâldens
In welk type woning wonen ouderen op (gemeenteniveau)?
In welke woningen wonen ouderen?
In welk type woning wonen ouderen op (wijkniveau)?
In welk type woning wonen ouderen op (buurtniveau)?
Welke verhuisbewegingen zijn zichtbaar?
Hoe verandert de bevolkingssamenstelling?
Wat is de woningvoorraad?
Foarried fan de provinsje
Toere troch de sosjale basis yn fryslân
Earste generaasje studinten uit Fryslân
Gegevens oer Fryske studinten
Âlders en learlingen
Demografy en ûnderwiis
Sosjaalekonomyske wissichheid
Sosjale ynklúzje
Sosjale koheezje
Sosjaal selsbewustwêzen
Sosjale basis yn de buert
Yndikatoren yn de buert
Steat fan fryske gemeenten
Jarre yn Fryslân
Potinsje fan jarrefergêsters
Beschermd: Lokale potinsje yn byld
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
Beschermd: Útwurke senario’s fan jarre
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
Foarried yn de buert
Scan fan de buert
wa is de eigener fan de wenning?
Ferdieling fan wenningstypes
Wenningstypes en eigeners kombinearre
Húshâldens en duorsume wenningen
Enerzjy, ynkommen en ynvestearringsmooglikheden
ôfstân ta algemiene deistiche foarsjenningen
Wenningen en grûn
Soarchkosten fan minsken mei demintens
Thústers mei demintens
Prognoazes foar minsken mei demintens
Demografy fan minsken mei demintens
Ympakt demintens op mantelsoarch
Impact dementie op mantelzorg
Demografie van mensen met dementie
Zorgkosten van mensen met dementie
Prognoses voor mensen met dementie
Thuiswonenden met dementie
Beschermd: Gelegenheidstructuren
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
Overlast en hinder
Misdrijven en ondermijning
Leeuwarder jongeren in de bijstand
Jongeren in Leeuwarden
Libbensomjouwing bevolkingsdemografie
Libbensomjouwing luchtkwaliteit
Boarne fan ynkommen
Bern yn earmoed
Finansjeel kwetsbere groepen
Boarne fan ynkommen per leeftiid
Regelingen per gemeente
Kollektive zorgverzekering en gebrûk WMO/WLZ
Ferfiersearmoed per buurt
Indicatoren foar ferfiersearmoed
Ferfiersearmoed per gemeente
Mobiliteit Nederland
Benutting earmoedregelingen
Húshâldens per earmoedgrins
Rapporten en kaarten
Kenmerken energiearmoede
Opbrengsten en kosten van energietransitie
Bottom-up-maatregelen tegen energiearmoede
Kans op energiearmoede
Energiekosten voorspeller
DataFryslan (2022).




















































































