Friesland trekt jaarlijks vele bezoekers, maar we weten eigenlijk nog veel te weinig van deze toerist. Waar komen ze vandaan, hoe verkrijgen ze informatie over Friesland, wat voor accommodaties boeken ze, wat bezoeken ze tijdens hun bezoek, en wat vinden ze leuk aan Friesland? Om zo veel mogelijk antwoord te vinden op deze vragen is het zinvol om de zogenaamde klantreis (customer journey) van bezoekers aan Friesland in kaart te brengen. Hierbij kruipen we in de huid van de bezoekers en proberen we zo nauwkeurig mogelijk te kijken naar elke contactmoment (een zogeheten ‘touchpoint’) die een toerist met Friesland heeft; van de eerste keer oriënterend zoeken tot het schrijven van een recensie bij thuiskomst. DataFryslân heeft hiervoor verschillende (Big-) databronnen bekeken en op een rij gezet. Het beter leren kennen van bezoekers geeft waardevolle inzichten. 

Zoeken op ‘Fryslân’

Zoeken op ‘Fryslân’

Voor een eerste indruk zullen veel toeristen bij het zoeken naar hun bestemming Google gebruiken. Door te kijken naar Google Trends proberen we trends en ontwikkelingen te vinden in het zoekgedrag van mensen die Fryslân overwegen als bestemming.
Lees meer
‘Fryslân’ in beeld

‘Fryslân’ in beeld

Wie online zoekt op Fryslân, komt onherroepelijk ook beeldmateriaal tegen van en over de provincie. Door die beelden te analyseren met behulp van beeldherkenning krijg je niet alleen een beeld van Fryslân door de ogen van de bezoekers, maar valt ook te onderzoeken of het verwachtingspatroon van bezoekers door die beelden wordt beïnvloed. Als bron van deze cijfers gebruiken we de website Flickr, een online platform voor het delen van foto’s.
Lees meer
‘Fryslân’ in het nieuws

‘Fryslân’ in het nieuws

Hoe wordt er over Fryslân als bestemming geschreven? Door te kijken naar hoe Fryslân in het nieuws komt levert mogelijke inzichten op hoe bezoekers tegen de bestemming aankijken. Dit experiment laat zien hoe je geautomatiseerd berichten kan analyseren.
Lees meer
Ontdek ‘Fryslân’

Ontdek ‘Fryslân’

Om de bestemming Fryslân te ontdekken komt men vaak uit bij de website van Merk Fryslân. Wie gaan daar op zoek en wat willen ze weten?
Lees meer
Nachtregister

Nachtregister

Het nachtregister kan een heel krachtig instrument zijn om boekgedrag van toeristen omtrent overnachtingen in Fryslân in beeld te brengen. Hoewel dit register principe verplicht moet worden ingevuld per gemeente, worden de mogelijkheden hiervan nog maar weinig benut. Hier leggen we kort uit wat het nachtregister is, welke potentie het heeft en hoe die beter benut zou kunnen worden.
Lees meer
Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is niet alleen een belastinginstrument, maar geeft ook inzicht in het aantal overnachtingen in een gemeente. Momenteel zijn er veel verschillen in de manieren waarop gemeenten omgaan met dit instrument. Dit maakt analyseren of onderling vergelijken (benchmarken) lastig.
Lees meer
AirBnB ‘Fryslân’

AirBnB ‘Fryslân’

Op de website AirBnB staan accommodaties die particulieren kunnen verhuren aan bezoekers. Dit vormt een aanvulling op de bestaande verblijfs- en logiesaccommodaties. DataFryslân heeft gekeken waar deze precies zitten, wat de prijsverschillen zijn en beschikbaarheid is.
Lees meer
Naar ‘Fryslân’

Naar ‘Fryslân’

Om te weten hoeveel er toeristen er naar Fryslân komen voor een bezoek, waar ze precies vandaan komen en hoe ze reizen heeft DataFryslân gekeken naar vervoerstromen. Dit is gedaan door verschillende data bronnen, zoals telefoondata en vervoersdata, te kijken.
Lees meer
Bezoekpatronen

Bezoekpatronen

Wat doen bezoekers van Fryslân tijdens hun verblijf? Dankzij hun eigen bijdragen op reviewsite Tripadvisor kunnen we hun activiteiten in kaart brengen.
Lees meer
Type bezoekers

Type bezoekers

Gastvrijheid begint bij het leren kennen van je gasten. Daarvoor is het onder meer nuttig om te weten waar je gasten vandaan komen.
Lees meer
Bezoekers & bewoners

Bezoekers & bewoners

Foto’s geven een goed beeld van de plekken die bezoekers en inwoners van Fryslân de moeite waard vinden. Kijken de Friezen met andere ogen dan hun gasten?
Lees meer
‘Fryslân’ op rapport

‘Fryslân’ op rapport

Door middel van reviews wordt de toeristische sector in Fryslân beoordeeld door haar gasten. Welk rapportcijfer krijgen accommodaties, horeca en activiteiten?
Lees meer
Sentiment ‘Fryslân’

Sentiment ‘Fryslân’

Het verzamelen en analyseren van reviews maakt het mogelijk te achterhalen in hoeverre bezoekers positief of negatief zijn over hun bezoek aan Fryslân. Op basis van deze sentimenten kan worden onderzocht wat de toerisme- en recreatiesector zou kunnen verbeteren of welke positief beoordeelde thema’s juist verder kunnen worden uitgebouwd.
Lees meer
‘Ik vind Fryslân…’

‘Ik vind Fryslân…’

Er kan nog dieper op reviews worden ingezoomd door te kijken welke onderwerpen er veel voorbij komen in de reviews. Dit kan wederom input zijn voor verbetering aan de sector.
Lees meer
#Fryslân

#Fryslân

Op de verschillende sociale media bronnen uitten bezoekers hun mening over de bestemming Fryslân. Het analyseren van deze bronnen kan helpen in het beter begrijpen van hoe toeristen over Fryslân denken.
Lees meer
Share This